Veelgestelde vragen

Ik heb een vraag over het wisselen van de containers

Waarom krijg ik een nieuwe Papierbak?

Ongeveer 13.500 huishoudens in de gemeente Leeuwarden krijgen een nieuwe Papierbak. De oude Papierbakken zijn afgeschreven en aan vervanging toe. Daarom krijgt u een nieuwe Papierbak.

Op dit moment worden er in de Leeuwarden verschillende containers gebruikt met verschillende volumes; namelijk 140, 180 en 240 liter. Iedereen krijgt een 240 liter Papierbak. Deze is groter dan de Papierbak die de meeste mensen hadden. Hierdoor heeft u meer ruimte om uw papier en karton te scheiden.

De nieuwe Papierbakken zijn allemaal voorzien van een kraag. Zo heeft iedereen dezelfde soort Papierbak. De inzamelwagens van Omrin kunnen deze bakken makkelijker optillen.

Wanneer krijg ik mijn nieuwe Papierbak?

Tussen maandag 16 oktober en vrijdag 22 december 2023 worden de Papierbakken omgewisseld. Iedereen die een nieuwe Papierbak krijgt, ontvangt hierover een brief met de specifieke data.  

Wat betekent de wisseling voor mij?

In uw brief staat het stappenplan met de specifieke data. U ontvangt automatisch de nieuwe Papierbak. Wel hebben wij uw hulp nodig bij het innemen van de oude Papierbak.

  • Bij uw brief ontvangt u een sticker. Plak deze sticker op de oude Papierbak.
  • U ontvangt een nieuwe Papierbak met blauw deksel.
  • Zet uw oude Papierbak voor de laatste keer aan de weg om te laten legen en laat hem daarna leeg.
  • Zet de oude Papierbak op de aangegeven datum klaar op de plek waar u hem normaal aan de weg zet.
  • De oude Papierbak wordt opgehaald.

Het kan enkele dagen duren voor de oude bakken allemaal opgehaald zijn. U kunt ze gewoon aan de weg laten staan.

Bedankt voor uw medewerking.

Wie krijgt er een nieuwe Papierbak?

De inwoners die in de binnenring wonen in Leeuwarden krijgen een nieuwe Papierbak.

Hoogbouw, scholen en bedrijven zijn uitgesloten van deze actie, omdat zij gebruikmaken van bedrijfsafval of een ondergrondse container.

Vragen over de oude Papierbak en het ophalen hiervan.

Wanneer wordt mijn oude Papierbak opgehaald?

Iedereen die een nieuwe Papierbak krijgt, ontvangt hierover een brief met de specifieke data. 

Ik ben niet thuis op de datum die in de brief staat. Wat moet ik doen?

Het kan gebeuren dat u niet thuis bent. Kunt u iemand in uw omgeving vragen om de Papierbak op de aangegeven datum ’s morgens voor 7 uur buiten te zetten?

Lukt dit niet, neem dan contact op met DVL 085-1063502. We maken een nieuwe afspraak.

Mag ik mijn oude Papierbak ook houden voor eigen gebruik?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Omrin is eigenaar van de Papierbakken en laat ze recyclen. Zo krijgt uw oude Papierbak een tweede leven.

Ik ben mijn oude Papierbak kwijt en wil nu een nieuwe Papierbak

Heeft u de nieuwe Papierbak nog niet ontvangen?

Wacht dan op de wisselactie. Op de brief staat wanneer u een nieuwe Papierbak krijgt. In de tussentijd kunt u uw papier en karton kwijt in de verzamelcontainers voor papier. Zie voor de locaties in de Omrin afvalapp. U kunt ook terecht bij de milieustraat. Het brengen van papier en karton is gratis. 

Ik ben vergeten de oude Papierbak aan de weg te zetten. Wat nu?

Neem contact op met DVL 085-1063502. We maken een nieuwe afspraak. 

Mijn oude Papierbak is niet opgehaald

Wat vervelend dat uw oude Papierbak niet is opgehaald. Neem hierover contact op met DVL via 085-1063502. Wij helpen u dan graag verder.

Ik heb een vraag over de nieuwe Papierbak

Kan ik mijn Papierbak op dezelfde dag/datum en plek aanbieden als ik gewend ben?

Ja. De ophaaldag van uw oud papier blijft gelijk. Zet uw nieuwe Papierbak gewoon op dezelfde dag en plek aan de weg. 

Het blauwe deksel van mijn nieuwe Papierbak sluit niet helemaal. Wat nu?

Soms blijft het deksel van een nieuwe Papierbak op een kier open staan. De Papierbak is niet kapot en het deksel sluit na een tijdje vanzelf weer goed. Het wordt veroorzaakt doordat de containers een tijd opgestapeld hebben gestaan. Tip: zet bij mooi weer de container in de zon, hierdoor trekt het deksel weer recht. Het helpt ook om er even iets zwaars op te leggen. Sluit het deksel na twee weken nog steeds niet goed? Bel dan naar DVL op 085-1063502.

Waarom heeft mijn Papierbak een chip?

De nieuwe Papierbak is voorzien van een chip. Dit is nodig voor de registratie van het aantal Papierbakken per adres en om rondzwervende Papierbakken te voorkomen. Bent u bijvoorbeeld een Papierbak kwijt? Dan kan Omrin deze blokkeren, zodat hij niet meer geleegd wordt. Biedt iemand anders hem dan bijvoorbeeld aan, dan blijft de container staan en ziet de chauffeur dat.

Moet ik ook betalen voor de leging of het gewicht van het papier en karton in mijn Papierbak?

Nee. De kosten voor het legen van uw Papierbak zit in het vaste deel van de afvalstoffenheffing verwerkt.

Mijn nieuwe Papierbak is gestolen/kwijt. Wat nu?

Bel met DVL via 085-1063502. U krijgt dan zo snel mogelijk een nieuwe. 

Mijn nieuwe Papierbak is stuk. Wat nu?

Bel met DVL via 085-1063502. U krijgt zo snel mogelijk een nieuwe.

Waarom heb ik een grotere container gekregen?

Afval scheiden wordt steeds belangrijker, omdat grondstoffen schaars zijn. Van het papier en karton in de Papierbak worden nieuwe producten gemaakt. Om de inwoners meer papier te kunnen laten scheiden heeft iedereen nu hetzelfde formaat Papierbak. Zo is er genoeg ruimte voor al uw papier en karton.

Ik had altijd meerdere Papierbakken, krijg ik weer hetzelfde aantal?

U krijgt automatisch hetzelfde aantal Papierbakken, dat u nu ook heeft. Mocht u niet hetzelfde aantal krijgen, dan stond uw oude extra Papierbak misschien niet geregistreerd. Bel dan naar DVL via 085-1063502.

Overige vragen

Ik zet mijn bakken nooit bij de weg, omdat ik ze niet gebruik. Is de nieuwe Papierbak wel nodig?

Ja, iedere woning heeft een standaardpakket aan bakken. Daar hoort ook een Papierbak bij. De bakken zijn eigendom van Omrin en u heeft deze in bruikleen. 

Daarbij wordt afval scheiden steeds belangrijker. Grondstoffen worden steeds schaarser. Wanneer u papier en karton in de Papierbak doet, dan wordt dit hergebruikt. 

Wordt mijn Papierbak ook gewogen?

Nee.

Ik werk niet mee, wat dan?

Na de wisselactie wordt de oude Papierbak niet meer geleegd.

Ik heb een (klein)bedrijf of werk bij een dorpshuis, vereniging of kerk en wil graag een Papierbak, mag dat?

Nee. De bakken zijn alleen voor particulier gebruik. Voor bedrijfsafval kunt u een contract afsluiten bij een afvalinzamelaar voor bedrijfsafval, dit kan bijvoorbeeld bij Omrin Bedrijfsafval. Neem hiervoor contact op via 0513-614528.

Er hangt een kaart aan mijn Papierbak, wat nu?

Voortaan leegt Omrin alleen de Papierbak met blauw deksel en chip. Er is iets mis met de chip of de container. Neem contact op met SYP, het Service Ynformaasje Punt van Omrin, telefoon 0900 – 210 0 215 (bereikbaar op werkdagen tijdens kantooruren).

Ik wil graag een extra Papierbak, kan dat?

Ja, dat kan. Het is mogelijk om een extra bak aan te vragen bij DVL via 085-1063502. 

Ik wil geen Papierbak, maar wil gebruik maken van een verzamelcontainer.

Dat kan, neem hiervoor contact op met DVL via 085-1063502. In de Omrin Afvalapp staat waar u de verzamelcontainers voor papier kunt vinden. Heeft u veel papier en karton? Het is ook mogelijk uw papier en karton gratis naar de milieustraat te brengen. 

Krijg ik ook een nieuwe Biobak of Sortibak?

Nee, afgelopen twee jaar is uw Sortibak en Biobak al vernieuwd.